Tai Chi is gericht op persoonlijke groei, innerlijke kracht en een goede conditie waarbij stabiliteit, concentratie, coördinatie en ontspanning centraal staan.

img_2610

Stabiliteit

Eén van de basisprincipes in het beoefenen van Tai Chi is stabiliteit. Door het gedoceerd overbrengen van het lichaamsgewicht wordt zowel de fysieke stabiliteit als het evenwicht tussen lichaam en geest ontwikkeld.

Concentratie – coördinatie

Met het gelijktijdig uitvoeren van de stappen, gewichtsverplaatsingen en armbewegingen wordt het concentratie- en coördinatievermogen versterkt.

Ontspanning

Door de langzaam uitgevoerde bewegingen in Tai Chi wordt zowel fysieke als mentale ontspanning bevorderd. In deze tijd waar veel drukte heerst kan het beoefenen van Tai Chi een rustpunt zijn.

Bewustwording

Door de geconcentreerde bewegingen in Tai Chi wordt het fysieke en mentale bewustzijn bevorderd.

Meditatie

Naast het bevorderen van ontspanning hebben de langzame bewegingen tevens een meditatieve werking die gevoelens van innerlijke rust en stilte bevorderen.

Weerbaarheid – zelfvertrouwen

Omdat Tai Chi op een oude krijgskunst is gebaseerd wordt de fysieke en mentale weerbaarheid ontwikkeld waardoor het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde worden versterkt. Je komt hierdoor zowel lichamelijk als mentaal “steviger in de schoenen te staan”.

Fysieke klachten en beperkingen

Met het regelmatig beoefenen van Tai Chi worden door ontspanning de spieren, pezen en gewrichtsbanden soepeler. Hierdoor kunnen klachten zoals  lage rug-, nek- en schouderklachten minder worden of geheel verdwijnen.

Door de gedoceerde bewegingen in Tai Chi kunnen pijnklachten en / of beperkingen die worden veroorzaakt door artrose in onder andere heupen en knieën worden verlicht.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat met het regelmatig beoefenen van Tai Chi de symptomen van fibromyalgie (weke-delenreuma) worden verlicht. De uitslag van dit onderzoek is gepubliceerd in de British Medical Journal.

                                                                                                            

Wat doet Tai Chi nog meer

  • reguleert ademhaling en bloedsomloop
  • stimuleert spijsvertering, stofwisseling en het zenuwstelsel
  • versterkt botten
  • doet soepelheid en veerkracht toenemen
  • verbetert lichaamshouding
  • bouwt weerstand op
  • voorkomt ziekten en vroegtijdige veroudering
  • verhoogt creativiteit
  • verbetert flexibiliteit
  • verlicht stress

                                                                                                         

Mindfulness

Tijdens of na een mindfulnesstraining kan het beoefenen van Tai Chi door zijn ontspannende en meditatieve werking een goede aanvulling op de training zijn.

Combinatie Tai Chi en Shiatsu

Het is algemeen bekend dat spanning of stress kunnen leiden tot lichamelijke en/of mentale klachten. Om deze klachten te voorkomen of de bestaande te verminderen is het raadzaam om het beoefenen van Tai Chi te combineren met Shiatsu. Voor hen die dagelijks door werk of privé-omstandigheden onder “druk” staan is dat zelfs aan te bevelen.

Shiatsu is een uit Japan afkomstige drukpunttherapie die gezondheid en ontspanning bevorderd. Voor uitgebreide informatie over Shiatsu, zijn werking, behandelingen en tarieven klikt u op Shiatsu

 

Menu Tai Chi 

Wat is Tai Chi

Tai Chi Yang stijl

Tai Chi Cursussen