In de cursus Tai Chi 65 plus wordt een speciaal voor ouderen ontwikkelde Tai Chi vorm geleerd. Deze op de Yang stijl gebaseerde Tai Chi vorm is in Amerika ontwikkeld en werd ook gebruikt bij een aldaar wetenschappelijk onderzoek naar het effect van Tai Chi bij het voorkomen van vallen bij ouderen.

In de cursus Tai Chi 65 plus wordt veel aandacht besteedt aan concentratie, coördinatie, ontspanning en het maken van zogenaamde “lege stappen”. Tevens wordt door het gedoceerd en langzaam overbrengen van het lichaamsgewicht de fysieke stabiliteit en het evenwicht tussen lichaam en geest bevorderd. Een uitgebreid overzicht van meerdere kwaliteiten van Tai Chi vindt u op de pagina wat doet Tai Chi.

Door het gedoceerd en langzaam overbrengen van het lichaamsgewicht is de Tai Chi vorm 65 plus uitermate geschikt voor hen die beperkingen in rug, heupen of knieën hebben door bijvoorbeeld artrose of protheses. Om tijdens het overbrengen van het gewicht overbelasting op de spieren en gewrichten te voorkomen dienen klachten c.q. beperkingen voor aanvang van de les aan de leraar gemeld te worden. Dit geldt ook bij bijvoorbeeld nek-schouderklachten.

Aan het begin van iedere les worden als warming up losmakingsoefeningen voor de gewrichten uitgevoerd. Na deze oefeningen wordt voorafgaand aan de Tai Chi vorm een korte serie eenvoudig uit te voeren Chi Qong oefeningen geleerd. Chi Qong is een eeuwenoude uit China afkomstige bewegingsmethode waarin de ademhaling en het genereren van Chi centraal staan. Door hun beider werking zijn Tai Chi en Chi Qong onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Cursusopbouw

De cursus Tai Chi 65 plus bestaat uit totaal dertig lessen en is opgebouwd uit drie blokken van tien lessen van één uur per week. Tijdens iedere les is er bij het leren van de Tai Chi vorm veel aandacht aan de houding en worden zo nodig correcties aangebracht. Door de opbouw van deze cursus is het mogelijk om ook na de startdatum bij iedere les in te stromen.

Cursuslocaties

De cursus Tai Chi 65 plus wordt overdag gegeven. Cursuslocaties, data en tijden van de cursus Tai Chi 65 plus vindt u via het blokje locatie / rooster.

Proefles

Om het leren van Tai Chi te ervaren kunt u een les uit de cursus Tai Chi 65 plus als proefles bijwonen. Na de proefles bestaat de mogelijkheid tot inschrijven van de cursus waarna u een bevestiging van inschrijving en een factuur voor betaling van het lesgeld krijgt toegestuurd. Wilt u een proefles bijwonen meldt u zich dan aan via het blokje aanmelden of bel 075-6151962.

Kleding en schoeisel

Voor het leren en beoefenen van Tai Chi is geen speciale kleding vereist, ruim zittende kleding is wel aanbevolen. Als schoeisel worden speciale in China ontworpen schoenen gebruikt. Deze zijn te koop in winkels waar Chinese artikelen worden verkocht of kunnen via speciale webwinkels worden besteld. Adressen van deze winkels worden na inschrijving van de cursus naar u toegestuurd.

Jonger dan 65 jaar

Bent u jonger dan 65 jaar en wilt u door het gebodene in de cursus Tai Chi 65 plus een proefles volgen of aan de cursus meedoen dan kan dat uiteraard.

 

Reacties van cursisten Tai Chi 65 plus

Een korte samenvatting van reacties van cursisten 65 plus die via een enquêteformulier verzameld zijn. Deze cursisten zijn een jaar of langer Tai Chi aan het beoefenen.

  • Door het beoefenen van Tai Chi ben ik bewuster van mijn houding geworden, ik sta en loop nu rechterop.
  • Nadat ik Tai Chi ben gaan leren heb ik minder pijn in  mijn “versleten” heup en knieën.
  • Volgens mijn fysiotherapeut loop en sta ik nu veel rechter en beter. Zo voel ik het zelf ook.
  • Ik kan inmiddels even op één been blijven staan, dat heb ik jaren niet gekund.
  • Ik hoef mij, uit angst om te vallen, niet meer aan leuningen vast te houden. Heb meer zelfvertrouwen gekregen.
  • Ik kan makkelijker mijn evenwicht bewaren.

 

Wetenschappelijk onderzoek

Uit het rapport van een wetenschappelijk onderzoek, gedaan door de afdeling geneeskunde van de Harvard Universiteit in Amerika, het volgende citaat. “De onderzoekers noemen ook specifiek Tai Chi dat heel geschikt is voor oudere mensen, omdat evenwicht bepalend is voor een goede conditie wat we verliezen bij het ouder worden”. Dit rapport is opgesteld naar aanleiding van een onderzoek naar sporten die het lichaam sterker maken en helpen te wapenen tegen de negatieve effecten van ouderdom.

 

Menu Cursussen

Cursussen

Tai Chi yang stijl korte vorm

Tai Chi Workshops

Proeflessen

Oefensessies

Profiel Leraar

Tarieven

Locatie / Rooster

Aanmelden Proefles / Cursus

Contact