Cursusinhoud

De cursus Tai Chi Balans is speciaal ontwikkeld voor 65 plussers en voor hen die evenwichtsproblemen of fysieke beperking hebben zoals blokkades in de rug en schouders. Door het gedoceerd en langzaam overbrengen van het lichaamsgewicht is deze speciaal ontwikkelde Tai Chi vorm zeer geschikt voor hen die fysieke beperkingen in de heupen of knieën hebben door bijvoorbeeld artrose of protheses. In de cursus Tai Chi Balans leert u de choreografie van de vorm. Alle posities in de vorm Tai Chi Balans worden zowel naar links als rechts uitgevoerd wat de coördinatie tussen lichaam en geest ten goede komt. Tijdens het leren van de choreografie wordt veel aandacht besteedt aan ontspanning, concentratie en stabiliteit.

Wetenschappelijk onderzoek

De op de Tai Chi Yang stijl gebaseerde Balansvorm is speciaal ontwikkeld voor ouderen en jongeren met evenwichtsproblemen. Deze Tai Chi vorm werd gebruikt bij een Amerikaans wetenschappelijk onderzoek bij het voorkomen van vallen door het verlies van het evenwicht. Bij dit onderzoek kwam naar voren dat bij een geselecteerde groep deelnemers het vallen aanzienlijk afnam.

Cursusopbouw

De cursus Tai Chi Balans bestaat uit totaal dertig lessen en is opgebouwd uit drie blokken van tien lessen van één uur per week. Tijdens iedere les is er bij het leren van de Tai Chi vorm veel aandacht aan de houding en worden zo nodig correcties aangebracht. Door de opbouw van deze cursus is het mogelijk om ook na de startdatum bij iedere les in te stromen.

De lessen worden op verschillende locaties en tijden aangeboden. In één werkweek worden in alle locaties dezelfde lessen gegeven. Bent u door omstandigheden verhindert een lesuur bij te wonen dan kunt deze op een andere dag en locatie inhalen.

Lesindeling

Aan het begin van iedere les worden als warming-up een aantal losmakingsoefeningen voor de gewrichten uitgevoerd. Na deze oefeningen wordt voorafgaand aan de Tai Chi vorm een korte serie eenvoudig uit te voeren Chi Qong oefeningen geleerd. Chi Qong is een eeuwenoude uit China afkomstige bewegingsmethode waarin ademhaling en het genereren van Chi centraal staan. Chi Qong en Tai Chi zijn door hun beider werking onlosmakelijk met elkaar verbonden. In iedere les wordt een eerder geleerde Tai Chi positie herhaald en een nieuwe geleerd.

Proefles

Om het leren van Tai Chi te ervaren kunt u een les uit de cursus Tai Chi Balans als proefles bijwonen. Na de proefles bestaat de mogelijkheid tot inschrijven van de cursus waarna u een bevestiging van inschrijving en een factuur voor betaling van het lesgeld krijgt toegestuurd. Uitgebreide informatie over de proefles vindt u op de pagina proeflessen. Wilt u een proefles bijwonen meldt u zich dan aan via het blokje aanmelden of bel 075-6151962.

Lichamelijke klachten – beperkingen

Indien u lichamelijke klachten c.q. beperkingen heeft die invloed op de bewegingen in Tai Chi kunnen hebben dient u dat voor aanvang van de les aan de leraar te melden.

Kleding en schoeisel

Voor het leren en beoefenen van Tai Chi is geen speciale kleding vereist, ruim zittende kleding is wel aanbevolen. Als schoeisel worden speciale in China ontworpen schoenen gebruikt. Deze zijn te koop in winkels waar Chinese artikelen worden verkocht of kunnen via speciale webwinkels worden besteld. Adressen van deze winkels worden na inschrijving van de cursus naar u toegestuurd.

Cursuslocaties

De cursus Tai Chi Balans wordt overdag gegeven. Cursuslocaties, data en tijden van de cursus Tai Chi Balans plus vindt u via het blokje locatie / rooster.

Reacties van cursisten Tai Chi Balans

Een korte samenvatting van reacties van cursisten Balans die via een enquêteformulier verzameld zijn. Deze cursisten zijn een jaar of langer Tai Chi aan het beoefenen.

  • Door het beoefenen van Tai Chi ben ik bewuster van mijn houding geworden, ik sta en loop nu rechterop.
  • Nadat ik Tai Chi ben gaan leren heb ik minder pijn in  mijn “versleten” heup en knieën.
  • Volgens mijn fysiotherapeut loop en sta ik nu veel rechter en beter. Zo voel ik het zelf ook.
  • Ik kan inmiddels even op één been blijven staan, dat heb ik jaren niet gekund.
  • Ik hoef mij, uit angst om te vallen, niet meer aan leuningen vast te houden. Heb meer zelfvertrouwen gekregen.
  • Ik kan makkelijker mijn evenwicht bewaren.

                                                                                                                                                                                                                                                                                n          Project “Vitaal ouder worden”

In het voorjaar van 2017 startte het door de gemeente Oostzaan gesubsidieerde project “Vitaal ouder worden in Oostzaan”. Dit project is door de gemeente Oostzaan opgezet om haar inwoners van 65 jaar en ouder in beweging te brengen. In het programma wat daarvoor werd aangeboden ben ik door een plaatselijke Fysiotherapeut voorgedragen om voor de deelnemers aan dit project meerdere workshops Tai Chi Balans te verzorgen.

Valpreventie 

In 2018 ben ik door de Fysiotherapeuten van Fysiotherapie Balans te Landsmeer uitgenodigd om aan het eind van de door hen aangeboden cursus In Balans (valpreventie voor ouderen) een workshop Tai Chi Balans te verzorgen. De  deelnemers aan deze cursus kunnen dan een keuze maken om over te stappen naar de cursus Tai Chi Balans.

Wetenschappelijk onderzoek

Uit het rapport van een wetenschappelijk onderzoek, gedaan door de afdeling geneeskunde van de Harvard Universiteit in Amerika, het volgende citaat. “De onderzoekers noemen ook specifiek Tai Chi dat heel geschikt is voor oudere mensen, omdat evenwicht bepalend is voor een goede conditie wat we verliezen bij het ouder worden”. Dit rapport is opgesteld naar aanleiding van een onderzoek naar sporten die het lichaam sterker maken en helpen te wapenen tegen de negatieve effecten van ouderdom.

Menu Cursussen

Cursussen

Tai Chi yang stijl korte vorm

Tai Chi Workshops

Oefensessies

Profiel Leraar

Tarieven

Cursuslocatie / Lesrooster

Proefles

Aanmelden voor Proefles

Contact